Tuğçe Pala – Aşikar (Avrupa Müzik – 2019)

Tuğçe Pala – Aşikar (Avrupa Müzik – 2019)

Türk Sanat müziğinde üretimlerin durma noktasına geldiği bir devirde bir alaturka albümünün yayınlandığını duymak beni çok heyecanlandırdı. Hele bir de albümde yer alan şarkıların nerdeyse tamamının sıfır, yeni bestelerden oluşması alaturka müziğinin üretimi adına çok önemli bir heyecan.


Tuğçe Pala, TRT İstanbul Radyo sanatçısı. Ömrünü alaturka müziğine adamış bir yorumcu. Pek çok televizyon programında yorumcu olarak katıldı. Bir TRT Sanatçısının sahip olması gereken tüm özelliklere sahip. Efendi, ağır başlı, saygılı, musikişinast ve 2019 yılında Türk Sanat Müziğine katkı olabilecek bir albüm hazırlayacak kadar cesur ve yürekli. Bu albümün yayınlanmasında tabii ki imece usulü ile çalışan diğer sanatçılar ve albümün nerdeyse tüm bestelerine imza atan Dicle Bora’yı da ayrı kutlamak istiyorum. Gelelim albüme.


Albüm, albüme adını veren “Aşikar” şarkısı ile açılıyor. Neşeli bir alaturka eser olan “Aşikar”ı “En Güzel Beste” adlı şarkı takip ediyor.  Biraz alaturka biraz popüler alt yapı hafifte bir Arabesk dokunuş var şarkıda. “En güzel besteyi yapmadım daha” diyerek çok derin bir şiir var şarkıda. Ömürlük aşkı arayan bir kişinin o ömürlük aşkı bulmadığını “en güzel besteyi yapmadım daha,  en güzel şarkıyı çalmadım daha” diyerek çok farklı bir şekilde anlatıyor. Çok derin bir şarkı.


“Cana Sar”  adlı şarkıyı dinlerken albüm kapağı ve kitapçığını inceliyorum. Her sayfada ayrı bir fotoğraf ve şarkının sözleri ile şarkıda katkısı olanların künyesi yer almış.  Çok itinalı bir grafik çalışması yapılmış.  Albümün aranjörlüğünü Yaşar Canker Sarp yapmış. Tüm şarkılara çok abartı olmayan batı alt yapılar kurgulamış. Vurmalı çalgılar yer yer şarkılara dramatik bir katkı sunmuş.  Bazı şarkılarda alaturka ile farklı ritimleri de buluşturmuş. Bazı şarkılarda müthiş yaylı kompozisyonlar kullanmış. “Eyvah” hem latin alt yapısı ile hem de yoğun yaylı partileri ile buna örnek. Albümde kesinlikle çok zengin düzenlemeler var.


“Efkarın Şarkısı” albümde dikkat çeken bir diğer şarkı. Şarkıların sözlerini yazan Funda Dicle’yi de tebrik etmek lazım. Tam Türk Sanat Müziğine uyan bir şiir ve şarkı sözü formatı var. Günümüz pop şarkılarını dinleye dinleye şarkı sözlerini de artık unutmuşken, bu albüm ilaç gibi diyebilirim.


Albümün tek cover şarkısı “Nazende Sevgilim” , Tuğçe Pala bu klasik eseri coverlamış.


“Bu Gece” albümün en modern alaturka şarkısı. Çok güzel bir düzenleme yapılmış. Tuğçe Pala’da çok cool bir şekilde seslendirmiş. Keşke Türk musikisinin rahmetli ustaları yaşasaydı da bu çok sesli düzenlemeyi dinleselerdi. Bu şarkı olsun bu albüm olsun aslında tüm olumsuzluklara rağmen Türk Sanat Musikisinin zamanla çok güzel bir ilerleme gösterdiğini kanıtlıyor. Bu insanlara , bu müzisyenlere birde olanak sağlansa kim bilir ne güzel işler yaparlar.


Albüm belki şaka gibi gelecek ama 12 tane şarkı içeriyor.  Son yıllarda şarkı üretme konusunda cimri davranan yorumcu ve prodüktörlerin aksine Tuğçe Pala ve Bora Dicle ile ekibi takır takır üretmiş.


“Hançer” albümün en ağır şarkılarından biri.  Sağlam bir ayrılık şarkısı, damar şarkı diyebilirim.


“Yalancı Bahar” modern melodi ve düzenlemesi ile biraz daha günceli yakalıyor. Buna bir de senfonik düzenlemesini de eklersek çok ciddi bir şarkı dinliyorsunuz.  Albümde yaylıları İstanbul Strings çalmış. Bu ekip çok iyi işler yapıyor. Artık bence onların üstüne yok. “Yalancı Bahar” çok iyi bir şarkı ve albümde diğerlerinden sıyrılmayı başarıyor.


“Tango İstanbul” adı gibi tango formunda kurgulanmış. Albümün en modern şarkısı. İstanbul’a ithaf edilen bir şarkı. Aşk ile İstanbul arasında bir bağlantı kurulmuş ve anlatılmış. Çok temiz, yalın ve kaliteli bir düzenleme olmuş. Şarkının starı yaylıları. Senfonik bir orkestradan bir şarkı dinliyor gibi oluyorsunuz. Ben tematik şarkıları fazla sevmiyorum, ondan sözleri beni fazla çekmedi, ama bestenin düzenlemesi tek kelime dört dörtlük olmuş.


Bir kanun solo ile başlayan “Tuzak” ‘ta albümün dikkat çeken şarkılarından biri. İyi bir ayrılık şarkısı. Aşka inancınız bittiyse, aşktan vazgeçenlerdenseniz bu şarkıdan büyük zevk alacaksınız.


Albüm acapella olarak hazırlanmış “Gece” adlı şarkı ile bitiyor. Acapella olarak yani müziksiz, çıplak sesle söylenen bir şarkıyı ilk kez bir albümde duydum diyebilirim. Burada Tuğçe Pala’nın başarılı yorumunu çok net bir biçimde dinleyebiliyorsunuz. “Gece” bence bu versiyonuyla remix yapanlara ya da müzik çalışan genç aranjörler için çok güzel bir fırsat. Bu şarkı üzerine farklı düzenlemeler yaparak şarkıya ayrı renkler katabilirler.


Özetle 12 şarkının yer aldığı, bir cover ve 11 yeni bestenin yer aldığı bir alaturka albüm dinledim. Bence çok iyi bir albüm. Türk Sanat müziğinin kısır döngüye girdiği bir dönemde bu albümün yayınlanması cesaret isteyen ayrıca alkış isteyen bir iş. Albümde “En Güzel Beste” -  “Hançer” – “Efkarın Şarkısı” – “Tuzak” benim ilgimi çeken şarkılara arasında yer alıyor. İyi bir Türk Sanat müziği albümü dinlemek isteyenlerin çok şey bulacağı bir albüm.


Albümde Yer Alan Şarkılar:


1)          AŞİKAR


2)          EN GÜZEL BESTE


3)          CANA SAR BENİ


4)          EYVAH


5)          EFKÂRIN ŞARKISI


6)          NAZENDE SEVGİLİM


7)          BU GECE 


8)          HANÇER


9)          YALANCI BAHAR


10)        TANGO İSTANBUL


11)        TUZAK


12)        GECE


03.08.2019
FACEBOOK
İNSTAGRAM