Merve Özbey - Devran (DMC- KMN Müzik – 2019)

Merve Özbey -  Devran (DMC- KMN Müzik – 2019)

Merve Özbey son yıllarda müzik dünyasına merhaba diyen ve başarılı olan yüzü en batıya dönük vokallerden biri. Müzik tarzı çok modern. Tam bir Avrupalı gibi şarkı söylüyor. Vokal yapısı da buna uygun. Tek eksiği bence çok fazla tizlere çıkması ve hem kendisini hem de dinleyiciyi yorması. Çok tizlerden şarkı söylemesi onun şarkıda vermek istediği sıcaklığı da yok ediyor.

“Devran” albümü Merve Özbey’in ilk günden beri müzikal anlamda yanında olan ve onun soundunun ortaya çıkmasını sağlayan Erdem Kınay’ın başarılı ve güçlü sounlarından oluşuyor. Erdem yine iyi bir sound hazırlamış Merve’ye. Her ne kadar bu albümde yer alan tüm şarkıların düzenlemelerini Celil Yavuz yapsa da ben Erdem Kınay’ın bu işte çok ciddi katkılarının olduğundan eminim.

Albüm “Konumuz Var” adlı düşük ritimli şarkı ile açılıyor. Ritim daha sonra artıyor. Klip şarkısı “Tebrikler” müthiş bir şarkı. Ritim, kurgu ve soundu bomba gibi. Merve Özbey’in en büyük özelliği şarkılarında dans soundunu, house ritmini andıran çok yormayan ritimler kullanması. Böyle olunca az yorucu ve insanın içini kıpırdatan şarkılar çıkıyor ortaya. Bir diğer özelliği ise içinde Arabesk tınılar içeren şarkılar da seslendirmesi. Batı alt yapı, soprano vokal ile Arabesk tınılı şarkı denemesi yapan nerdeyse kimse olmamıştı. Merve Özbey, müthiş batı düzenlemeler ve müthiş batı bir söylemle damar şarkıları söylüyor. Albüme adını veren “Devran” da bu şarkılara örnek. Şarkı içinde Arabesk tınılar içeren bir şarkı.

Benzer bir durum “Yaramızda Kalsın” adlı şarkıda da var. Merve bu şarkıda alt yapıyı biraz daha alaturkaya kaydırmış, ama çok güçlü bir sound olduğu için asla batı soundundan uzaklaşmamış. “Yaramızda Kalsın” çok iyi bir beste, iyi bir damar beste. Bestesi Omurcan Özcan’a ait şarkının sözleri çok güçlü. “Bu bir soygundur der gibi bakan gözlerinden gider gibiyim…” sözü beni çok etkiledi.  Celil Yavuz doğu ile batıyı bütünleştiren başarılı bir düzenleme yapmış.

Sekiz şarkıdan oluşan bir nevi maxi single diyebileceğimiz “Devran” albümü sadece soundu ile değil repertuvarı ile de iyi bir albüm. Albümde bir sound bütünlüğü var ama bir sound ve tür çeşitliliği de var ki bu çok önemli. Bu yönü albümün her şarkısını bir hit adayına çeviriyor. Besteler de gayet iyi besteler. Mesela “Yaramızda Kalsın” ın tadı kalbimizde kalmışken başlayan “Kül” de Retro bir Arabesk-Pop sound duyuyoruz. Çok zengin bir enstrüman skalası var. Viyola – Viyolonsel – Tambur ve yaylı grubu çok güzel bir araya getirilmiş.

Albümün altıncı şarkısı “Gücüm Yetmez” bir Ersay Üner bestesi. Umut Hoşgör önceki şarkıda olduğu gibi bu şarkının düzenlemesine de çok güzel bir yaylı düzenlemesi yapmış. Yaylılar müthiş girip kalplere bir dokunup kaçıyor. “Gücüm Yetmez” özellikle meyanda uçuyor. Orta ritimde bir şarkı, yoruma göre Arabesk bile diyebilirsiniz şarkıya. Ama o kadar ustaca düzenlenmiş ki tüm albüm için söyleyeceğim şey yani “Batı – Doğu” sentezi müthiş bir şekilde karşımıza çıkıyor.

“Devran” albümünün grafik ve kartonet çalışması da çok güzel olmuş. Grafik olarak sarı ile turuncu arasında bir renk kullanılmış, çok güzel ve dikkat çekici olmuş. Merve Özbey, sakin ve abartısız bir görsel imajla fotoğraflar çektirmiş. Öyle diğerleri gibi abartılı makyaj ya da kendini zorlayan pozlar yok. Albümün grafiğinde fazla öne çıkmamış.

Son iki şarkı orta ve altında ritimde şarkılar. “Kalır mı Günah” ve Merve Özbey’in kendi bestesi “Eyvallah”.  Bu şarkıda Merve Özbey ciddi ciddi alaturka bir alt yapı kullanmış. Ud, cümbüş, kanun gibi enstrümanlar kullanılmış. Şarkının bir bölümünde oryant ritim kullanılmış. Bu şarkıyı da dinleyince ben kesin bu kızın içinde bir Arabesk ruh var dedim. Çünkü o kadar ustaca yakalıyor ki Arabesk duyguları, bu hissetmeden olmaz. Bu şarkı albümün aynı zamanda kapanış şarkısı. Burada garibime giden bir şey oldu. Şarkının finalini felaket amatör yapmışlar. Bu kadar kaliteli bir albüme yakışmayan bir final olmuş, şarkı bir anda demode bir fade out ile bitmiş ki buna çok şaşırdım.

Özetle, Merve Özbey çok kaliteli ve iyi bir albüm yapmış. Yorumu ile hem dans ettiriyor hem de duygulandırıyor. Soundu ile dünya standardında ve modern bir iş sunuyor. Repertuvarı ile sekiz şarkıda en az beş tane bomba şarkı sunuyor. Türk pop müziğinin standardının üstünde bir iş yapmış. Erdem Kınay’ı da Merve Özbey’i de tebrik ediyorum. Bakkal yürümek yerine kendi çizgilerini oluşturmuşlar ve kendilerini başarılı bir biçimde farklılaştırmışlar.

Albümde Yer Alan Şarkılar:

1 – Konumuz Var

2 – Tebrikler

3 – Devran

4 – Yaramız da Kalsın

5 – Kül

6 – Gücüm Yetmez

7 – Kalır Mı Günah

8 - Eyvallah

25.08.2019
FACEBOOK
İNSTAGRAM