21. Peron - Sanki Hep Burdaydık (On Air Media – 2018)

21. Peron  -  Sanki Hep Burdaydık (On Air Media – 2018)

 Dönem dönem yayınladığı albümlerle “biz burdayız” diyorlar. 1979 yılında düzenlenen Eurovision Şarkı Yarışması Türkiye Finalini Maria Rita Epik ile beraber seslendirdikleri “Seni Seviyorum” adlı şarkıyla birinci olmuşlar ve Türkiye’yi Eurovision’da temsil etme hakkı kazanmışlardı. Ama dönemin siyasi olayları nedeniyle İsrail’de düzenlenen yarışmaya Türkiye’nin katılmama kararı alması nedeniyle yarışmaya katılamamışlardı.

 Grup 11 Temmuz 1973 yılında kurulduğu günden 2019 yılına kadar üyelerinde değişiklik yaşasa da 35 yıl markasını koruması müthiş bir şey. 21. Peron’un “Sanki Hep Burdaydık” albümü rock ile deneysel müziğin bir buluşmasını içeriyor. Bu albümde sekiz şarkı yer alıyor. Turuncumsu bir renkle yapılan kapak tasarımı dikkat çekici. Çok güzel bir grafik çalışması yapılmış. Albümün ilk iki şarkısı “Sessizlik Ürkütüyor” ve “Mani” rock müziğinin dibine kadar sunuyor.  Dikkat çeken en önemli özellikleri rock soundunu günümüz ile geçmiş arasında birleştirmeleri olmuş. Retro rock bir sound var diyebilirim. Albüm üçüncü şarkıdan sonra ritmini düşürüyor ve rock, new age , fussion arasında deneysel bir sounda yöneliyor. Çok iyi yapılmış kayıtlardan oluşan albümü iyi bir müzik sistemi veya iyi bir kulaklıkta dinlerseniz müthiş bir haz alacaksınız. Albüm künyesinde çok anlamlı bir açıklama var. “Kayıtlarda midi kullanılmamıştır”. Bu çok önemli ve ilk kez bir albümde gördüğüm bir ibare. Müzisyenliklerini gösteren bir ibare diyebilirim. 21. Peron albümün tüm kayıtlarını enstrümanları tek tek çalarak ve mixleyerek tıpkı geçmişte yapıldığı gibi yapmış. Analog kayıt kayıtlarda müthiş bir tını var.

“Bakıştık Bakakaldık” da grubun vokallerinde ki çok sesli tını MFÖ’nun seksenli yıllarını andırıyor.  “The Little Shepherd” enstrümantal bir deneysel rock şarkı, enstrümantal bir şarkı. Düzenlemesi çok sağlam.

“Terketmeliyiz” başlarken yetmişlerin soundu ile başlıyor sonra biraz sertleşiyor. Şarkı rock ile rap müziğini buluşturdu. MFÖ’nun Ali Desidero şarkısının tarzında. Günümüz RAP müziği yapanların kalitesizliği geldi aklıma bu şarkıyı dinlerken.

Albüm boyunca kullanılan distortion gitarın tonu çok farklı. Gerek ton olarak gerekse kullanım şekli çok farklı bir sound katkısı katmış.  Çok abartılmamış partisyonlarda çünkü biraz sert. Albümün besteleri genel olarak grubun yabancı üyesi Andreas Wildermann tarafından yapılmış.

“İsteplerde İstepne” adlı enstrümantal şarkı albümün tarzın farklı boyutlara taşıyor. New age diyesim geliyor çok özgün bir tarz ve sound var.

Albümün kapanış şarkısı “Bu Ben Değil”. Rock tınılarını içeren ama soundlarla renklendirilmiş çok zengin bir düzenlemeye sahip bir şarkı. Açık söyleyeyim ben böyle bir rock albüm dinlemedim. Hatta albüm bitince albümü hangi kategoride değerlendirmek lazım diye de düşündüm. 21. Peron Grubu çok ciddi müzik yapıyor ve eşi benzeri yok. Bu albüm günümüz Türk müzik endüstrisine şaka gibi bir albüm olmuş. Albüm standartları o kadar zorlamış ki kendine has özgün bir tarzı var. 21. Peron albümünü rock-  progresif -saykodelik albüm olarak yorumluyor.

21. Peron hiçbir zaman popülist çizgide olmadı, en popüler oldukları dönem 1979 yılı oldu ki oda Eurovision’da yaşadıkları şanssızlık bunu engelledi. Her zaman kendi çizgisini aşmak isteyen bir grup oldu ve bunu başardı. “Sanki Hep Buradaydık” albümü de bunu çok net gösteriyor. 35 yıllık bir grup az ve öz üretmiş ama her üretiminin incelenmesi lazım tıpkı bu albüm gibi. Çünkü müzikal anlamda ve harcanan emek bakımından zamanın ötesinde bir albüm.

Albümde Yer Alan Şarkılar:

1-Sessizlik Ürkütür

2-Mani

3-Hobidi Hop

4-Bakıştık Bakakaldık

5-The Little Shepherd ( C. Debussy )

6-Terketmeyiz

7-İsteplerde İstepne

8-Bu Ben Değil

07.09.2019
FACEBOOK
İNSTAGRAM