Fikret Şeneş Şarkıları - Kimler Geldi Kimler Geçti – Çeşitli Sanatçılar (DMC-2019)

Fikret Şeneş Şarkıları  -  Kimler Geldi Kimler Geçti – Çeşitli Sanatçılar (DMC-2019)

Türkiye’nin en önemli söz yazarlarından biri olan Fikret Şeneş için hazırlanan “Fikret Şeneş Şarkıları” albümü son yıllarda üretilen en sağlam proje albümlerinden biri olabilirdi. Olabilirdi diyorum çünkü teorik olarak her döneme damgasını vuran toplam 25 hit şarkı var. Ancak albümde bir bütünlük yok ve bu albümü biraz dağınık yapmış.

Albümde bir nevi herkes kendi kafasına göre takılmış diyebilirim. Aralarında şarkıların çok iyi icraları da var, çok kötü olanlarda var.  Teorik olarak hem eski hem de dikkatleri çeken yeni nesil, genç yorumcular seçilmiş albümde. Şarkıları kim nasıl seçti çok merak ettim. Yorumcuların seçilişini de çok merak ettim. Çünkü bu proje albümünde olması gereken yorumcular da var olmaması gereken yorumcular da var.

İki ayrı CD olarak yayınlanan “Fikret Şeneş Şarkıları” albümü birbirinden bağımsız olarak CD1 ve CD2 olarak satılıyor. Bu iyi bir düşünce. İsteyen istediğini alabilir. Bence ikisini de alıp arşive eklemek lazım.

Birinci CDde Sezen Aksu “Tanrı Misafiri” şarkısınu seslendirmiş. Uyuşuk, ruhsuz bir yorum çıktı ortaya bugüne kadar duyduğum en kötü “Tanrı Misafiri” bu oldu desem abartmış olmam.

Manga, kaynı zamanda kliplenen “Haykıracak Nefesim Kalmasa Bile” klasiğini biraz RAP ve rock bir yorumla seslendirdi. Çok sıcak ve romantik bir şarkıydı, bu versiyona gerek varmıydı? İnanın bilmiyorum. Çok iyi oldumu hayır, kötü oldu mu oda hayır.

Rafet El Roman, “Anlamazdın” ı muhteşem seslendirdi.  Volero ritminde yapılan bir düzenleme. Hem nostalji var hem de modernlik. Albümün genelinde yer alan şarkıların çoğunun düzenlemesine imza atan Yıldırıray Gürgen bu şarkının düzenlemesini çok iyi yaptı.

En güzel yorum Fatma Turgut’un “Palavra” yorumu olmuş. Dans ve retro bir araya gelmiş.

Evrencaz Gündür ve Ali İnsan albümün yeni nesil yorumcular. Biri “Nasılsın İyimisin”i diğeri ise “Memleketim”i seslendirmiş.  Fena olmamış.

Tuğba Özerk, “Aşk Defteri”ni retro Rock’n Roll yapmış, bu yorum ona yakışmış. Güzel olmuş.

Nalan, “Olanlar Olmuş”u seslendirdi ama üstüne gitmedi bu şarkı Nalan’ın. Balkan soundu ile yapılan düzenleme de beni sarmadı.

Oyuncu Serel Yereli’nin seslendirdiği “Bambaşka Biri” albümün en bomba şarkısı. Yorumcusu da çok başarıl,  ama düzenleme berbat. Neden böyle iyi bir vokale bu kadar kötü bir düzenleme yapıldı hiç anlamadım. Serel Yereli bence çok iyi bir ses. Bu kız gelecekte çok iyi bir yere gelebilir.

Şevval Sam, “Sensiz Yıllarda”yı seslendirdi. Düzenlemeyi Arzu Aslan yaptı. İyi bir düzenleme olmuş.  Yetenek Sizsiniz yarışmasında ünlenen Cem Yenel ise “Son Yolcu”yu seslendirdi.  Volga Tamçöz hiç riske girmeden orijinaline sadık bir düzenleme yaptı ve ortaya çok güzel bir şarkı çıktı.

Müge Zümrütbel, “Baksana Talihe” yi seslendirdi. Beni fazla sarmadı, “eh işte “ diyebileceğim bir yorum oldu.

Projenin ikinci CDsinde on uç Fikret Şeneş’in sözlerini yazdığı popüler müzik klasiği var.

Albümün açılış şarkısı iddialı bir yorumcu ve iddialı bir şarkı: Sıla – Her Yaşın Ayrı Bir Güzelliği Var. Böylesine iki unsurun buluşması müthiş bir heyecan verdi bana. Ama şarkıyı dinleyince müthiş bir hayal kırıklığı yaşadım. Düzenlemeyi yapan Efe Bahadır şarkıya girememiş. Hissedememiş ve kendince bir tarz yaratmak istemiş. Sıla şarkıyı serbest okumak istemiş. İkisi de olmamış. Çok büyük bir gol olabilecek bu buluşma aut oldu.

Yıldız Tilbe, “Mutluluğun Bedeli”ni seslendirdi.  İnanılmaz bakkal bir düzenleme oldu. Neden öyle düşündüler hiç anlamadım. Yıldız Tilbe’yi sürekli kalitesizleştiren aranjörlerin bu tutumuna anlam veremiyorum, Yıldız’a da öyle. İlk Yıldız nerdeee bugünkü Yıldız nerdeee.

Yalın, Ajda 90 albümünde yer alan “Olur Ya” yı seslendirmiş. Orijinali latin olan şarkıyı aranjör Sabi Saftiel epey bir değiştirmiş. Albümde en radikal değişen şarkı bu olmuş diyebilirim. Modern bir düzenleme yapılmış, sırıtmamış.

Bence albümün en şanslı ismi Buray. Çünkü “Kimler Geldi Kimler Geldi” gibi büyük bir klasiği ve albümün lokomotif şarkısını seslendirdi.  Düzenlemeyi Tolga Erzurumlu yapmış. Biraz fazla elektronik geldi bana düzenleme, yazılan yaylılar güzel olmuş ama o kadar geride kalmış ki mixte güme gitmiş. Buray şarkıyı güzel seslendirmiş. Bu şarkı daha iyi olamazmıydı? Pekala olabilirdi.

Albmün en Arabesk şarkısı “Bana Yalan Söylediler” ve Rubato yorumu olmyuş. Feci ağlak seslendirmiş Rubato şarkıyı. Bu şarkı modern bir şarkı. Rubato şarkıyı kendisine uyarlayacağına keşke kendisi şarkıya uysaydı çok daha güzel bir sentez çıkardı.

En başarılı düzenleme Six Pack adlı cover grubu tarafından yapılmış. Six Pack beni bu albümde çok şaşırttı.  “Sana Bana Yeter”i coverlayan grup müthiş bir düzenleme ile sunmuşlar şarkıyı. Pop- Cazbir sound ve çok iyi bir mix. Bu çocuklara da dikkat derim.

Bengü, “Bir Günah Gibi”yi seslendirdi. Bengü bu şarkıya çok çalıştığını yaptıpı yorumla gösterdi. Bugüne kadar dinlediğim en ciddi Bengü var bu şarkıda. Soprano gibi bir yorum, dikkatlice yapılan artikülasyon ve modern bir Bengü.  Volga Tamöz ile beraber müthiş bir uyumla sunmuşlar şarkıyı. Ben bu projeye en çok çalışan kadın yorumcunun Bengü olduğunu düşünüyorum. Bunu bu şarkıdaki yorumda çok rahat hissediyorum.

Mustafa Ceceli, “Düşünme Hiç” i seslendirmiş. Çok güzel bir düzenleme yapmış Ceceli, ama şarkıyı dinlerken acaba bir ten uyumsuzluğu mu oldu şarkı ile arasında diye düşündüm. Acaba başka bir şarkıyı daha iyi seslendirebilirmiydi diye düşündüm.

Yeşim Salkım, Ajda Pekkan şarkılarını en iyi seslendiren kadın vokallerden biri bana göre. Ses tonları ve tarzları çok benziyor iki yorumcunun. Müthiş bir örtüşme var Ajda ile Yeşim arasında. Ruhu, tınısı, tonu ve duygusu aynı iki yorumcunun. “Uykusuz Her Gece” bu yüzden gayet güzel oldu. Ödül Erdoğan yapmış düzenlemeyi. İyi bir düzenleme ama bazoı varyasyonlar yapmış, yaratıcılık adına güzel bir düşünce ama yıllardır alıştığımız bir şarkı trafiğini değiştirmek biraz riskli olmuş.

Albümün olumsuz şarkılarından biri de Irmak Arıcı’dan geldi. Bu kız modern bir kız, söylemi ve ses tonu, konuşmasından bile bunu anlıyorsunuz. “Olmaz Olmaz Bu İş Olamaz”ı seslendirdi. Alaturka bir şarkı ve düzenleme. Muhteşem bir düzenleme ama bu modern kızın yorumuna uymadı. Cılız kaldı, düzenlemenin altında ezildi desem abartı olmaz.

Can Oflaz, Ayten Alpman’la bütünleşen “Ben Varım”ı seslendirmiş. Yeni nesil bir düzenleme ve yorum olmuş. Şarkı sıcak ve romantik ama yeni nesil düzenlemeler cool oluyor. Burada bir uyumsuzluk olmuş.

Bu albümün en büyük stratejik hatası, şarkıların yeni nesil düzenlemeleri ve yeni nesil yorumcuları çok başarılı , ama albümün sahibi Fikret Şeneş romantik şarkılar yazmış. Bu şarkıları özel kılmış. Ama yeni nesil düzenlemeler bu duyguyu sunamamış.Çünkü bu yeni nesilde cool olmak önemli. Fikret Şeneş gibi ölümüne sevmek yok. Bu tezat bence albüme büyük bir dezavantaj getirdi. Şarkıların çoğu bu nedenden dolayı uyumsuz kalmış ve olmamış, ruhu verememiş.

Işıl Yücesoy, daha önce seslendirdiği “Dönüyorum Eski Sevgilime” adlı şarkısı ile katıldı albüme. Bu yorum Işıl Yücesoy’un albümünde yer almıştı. Müthiş bir yorum ve düzenleme olmuştu. Bu dünya klasiğini Tansel Doğanay hakkı ile düzenlemiş, Işıl Yücesoy da müthiş yorumlamış.

Projenin kapanışını sürpriz bir isim yapıyor. Ceylan Çapa,  “Ah Ne Günler” adlı şarkıyı seslendirmiş. Daha doğrusu seslendirmeye çalışmış. Ceylan, Fikret Şeneş’in torunu olduğu için ailevi bir manevi duygu katmak amacıyla bu projede yer almış. Bu nedenden dolayı Ceylan Çapa’nın yorumunu affediyorum ve ona bir daha şarkı söyleme burada bırak diyorum.

Özetle çok iyi bir proje. Müthiş 25şarkı var. Bu şarkılar milyonlar tarafından sevildi. Binlerce kez çalındı söylendi. Yorumcularına büyük başarılar kazandırdı. Albümün prodüktörü Murat Yıldırım her şeyi güzel düşünmüş ama keşke bir proje müzik yönetmeni olsaydı ve yorumcuları yönlendirseydi. Al şarkıyı kafana göre yap sistemi olmamış. Yeni nesil yorumcuların seçimi süper ama bu projeye uymayanlar da var. Sonuç olarak her şeye rağmen arşivlerde olması gereken bir albüm. Çok önemli şarkılar var.

Albümde yıldızı parlayan yorumcular: Rafet El Roman  - Fatma Turgut – Evrencan Gündüz – Tuğba Özerk – Serel Yereli -  Cem Yenel – Six Pack -  Yeşim Salkım – Bengü - Işıl Yücesoy... Bu yorumcular Fikret Şeneş ruhunu idrak ederek seslendirmişler şarkıları.  En büyük hayal kırıklığı ise Sezen Aksu ve Sıla oldu. Müthiş angarya yorumlar yapmışlar. Gözlerim Ajda Pekkan’ı aradı albümde. Bunu ona yakıştıramadım. Bu albümde asıl Ajda’nın olması lazımdı....

Albümde Yer Alan Şarkılar:

CD 1: 

1.Sezen Aksu - Tanrı Misafiri

2.Manga - Haykıracak Nefesim Kalmasa Bile

3.Rafet El Roman - Anlamazdın

4.Fatma Turgut - Palavra

5.Evrencan Gündüz - Nasılsın İyi Misin

6.Ali İnsan - Memleketim

7.Tuğba Özerk - Aşk Defteri

8.Nalan - Olanlar Oldu Bana

9.Serel Yereli - Bambaşka Biri

10.Şevval Sam - Sensiz Yıllarda

11.Cem Yenel - Son Yolcu

12.Müge Zümrütbel - Baksana Talihe

CD 2:

1.Sıla - Her Yaşın Bir Güzelliği Var

2.Yıldız Tilbe - Mutluluğun Bedeli

3.Yalın - Olur Ya

4.Buray - Kimler Geldi Kimler Geçti

5.Rubato - Bana Yalan Söylediler

6.Six Pack - Sana Bana Yeter

7.Bengü - Bir Günah Gibi

8.Mustafa Ceceli - Düşünme Hiç

9.Yeşim Salkım - Uykusuz Her Gece

10.Irmak Arıcı - Olmaz Olmaz Bu İş Olamaz

11.Can Oflaz - Ben Varım

12.Işıl Yücesoy - Dönüyorum Eski Sevgilime

13.Ceylan Çapa - Ne Günler

16.02.2020
FACEBOOK
İNSTAGRAM